Het woord van de voorzitter

woensdag, 24 januari, 2018

Beste vrienden,
Met veel overtuiging zijn we 2018 binnengestapt. Een belangrijk jaar, niet alleen omdat het een verkiezingsjaar is, maar ook eentje waar van ons allen verwacht wordt even stil te staan bij wat het verleden bracht, waar staan we, en wat zal onze toekomst zijn.
Een bezinningsmoment  waar we allen nood aan hebben. Gewoon even de dagelijkse molen niet laten draaien, en rondom ons kijken. Opvallend in zo een moment is dat we dat niet gewoon zijn, stil te staan. Alles draait, en draait verder...en we worden dagelijks een beetje “geleefd”
Mijn wens voor 2018 is dan ook dat de momenten van even stil staan talrijk mogen zijn.
Momenten van rust en objectiviteit. Momenten waarin we de tijd nemen om tegen onze vrienden en medemensen te zeggen, dit was echt leuk. Moge we dit kunnen zeggen in alle talen . “J’aime” is zo een woordje dat ik het liefst alleen in het Frans zeg. Het is compleet en draagt veel emotie mee, prachtig gewoon. Ook al gaat het over je geliefde of over je juist geplukte appel. “J’aime” is mooi.  Deze emotie wensen we jullie van harte in dit nieuwe jaar.
Enkele weken geleden ontving ik een nieuwjaarskaartje van Koen Geens, minister van Justitie. De tekst die daar op stond is me diep bijgebleven en wil deze nu ook met jullie delen.

“Vrede begint bij taal. Taal is geen instrument om pijnlijk te veralgemenen, of om onjuist te vereenvoudigen. Wel om recht te doen aan de veelkleurige facetten van de realiteit.

Dan is taal zoals een fijne snaar.”(Koen Geens)

Bij deze wijze woorden wens ik jullie allen een voorspoedig en gezond 2018.

Chers amis,

C'est avec beaucoup de détermination que nous avons entamé cette année 2018. Une année cruciale, non seulement parce qu'il s'agit d'une année électorale, mais aussi parce qu'il s'agit d'une année au cours  de laquelle nous devrons faire le point sur les réalisations du passé et réfléchir aux perspectives du futur tout en gardant à l’esprit la réalité présente. Un moment de réflexion dont nous avons tous besoin. Sortir de notre routine et prendre le temps d'observer les choses autour de nous.

Ce qui est frappant c'est que nous n'avons plus l'habitude de nous arrêter et de prendre le temps de réfléchir. Ces moments de réflexion se font de plus en plus rares mais sont tellement indispensables. Je vous souhaite dès lors cette année des moments de réflexion, de calme et d'objectivité. Des moments durant lesquels on trouve le temps de dire à ses proches et amis: "C'était vraiment chouette et j'ai vraiment apprécié". Ces partages d’émotions, je vous les souhaite de tout coeur en 2018.

Il y a quelques semaines, dans ses vœux de nouvel an, notre ministre de la justice Koen Geens nous rappelait très justement que les langues devaient créer des liens entre citoyens et constituer un facteur de paix. Ce texte m'a fortement inspiré et je tenais à le partager avec vous.

Dan is taal zoals een fijne snaar.” (Koen Geens)

Après ce message de sagesse de notre Ministre, je vous souhaite une excellente année 2018!